//super awesome !
sweet owner

Navigation : touch over image



Diaries Owner Linkies Stuff

hello peeps ! welcome to super awesome.:D


LISTEN!



Credits!

basecode: Nurul AtiQah
Edit by: Cikmimin
Re-Edited By: Munira
Others:   



Tiga : Bebas seperti Burung.

Assalamualaikum blog. Sedar tak sedar dah 2014 , dah bulan mac . Lama tak lama jugak la tak menulis di blog ni.

Sedar tak sedar jugak, lagi dua bulan aku bakal mengakhiri zaman diploma aku di UniSZa .  Untuk dua bulan terakhir ni, mohon diakhiri dengan jayanya. Amin insyaallah. :)

Sebenarnya aku nak kongsi sikit cerita pasal orang yang selalu nak bebas macam burung yang terbang diudara tu.

Tu lah manusia , semua nak mudah, nampak je burung tu terbang macam mudah, tapi untuk belajar terbang tu sangat lah payah kalau korang nak tahu sebenarnya.

Tahukah anda, burung juga perlu bersusah payah menghadapi dugaan untuk belajar terbang (walaupun nature burung adalah untuk terbang)  . Manusia jangan ingat haiwan ni hidupnya mudah . Semua hamba Allah diberi ujian okay.

Tadi aku ade tengok national geografi pasal ikan Yu sebenarnya, adalah terselit mengenai kisah si burung di sebuah pulau ni. Seekor burung yang masih muda, baru lepas tamat tempoh menyusu dengan ibunya. Sekarang tibalah masa untuk burung tu belajar terbang atau tinggal di pulau tu selama - lamanya.  Dan siburung ni pun belajar untuk terbang. Namun memang tak mudah. Kalau baik nasibnya, si burung ni akan jatuh di darat , kalau buruk nasibnya dia akan jatuh di laut.

Si burung yang masih muda ni masih bertatih dalam dunia penerbangan ni. Untuk percubaan pertamanya, nasib tidak menyebelahi si burung itu. Si burung terjatuh di dalam air dek angin yang terlalu kuat menolaknya. Ada pemangsa memerhati si burung ini untuk dijadikan santapan. Pemangsa itu si ikan yu tanpa berlengah cuba untuk memakan si burung tadi tu. Namun gagal apabila si burung dapat melepas kan diri. Namun si burung tidak pergi jauh akhirnya terjatuh lagi di dalam air. si ikan yu menxuba lagi nasib untuk memakan si burung . Akhirnya si burung tak dapat melepas kan diri dan mati terkorban dalam mengenyagkan perut si ikan yu tadi.

Pengajaran yang aku nak share kat sini adalah, manusia ni mudah menipu diri sendiri demi nak mencapai kejayaan. Mereka suka untuk melihat kejayaan manusia lain namun takut untuk menghadapi apa yang perlu dihapai untuk berjaya. Have faith in yourself and Allah. Insyaallah :)

Sekian.